Möte i Vinstagårdsskolans Föräldraförening 18 maj, 2011
Närvarande:
Styrelsen
Marie Wermdin, ordförande, 9G AE5, 7E AE4
Ann Hagen, kassör, 9A AE1
Helene Olsson, ord. styrelseledamot, 7B AE2
Föräldrar:
Lena Strömberg 8E AE4
Christina Ihrsén Ek, 8E AE4
Eva Flöjs, 8E AE4
Nahla Shamoun, ÅK9
Susanne Löfstrand, 9G AE5
Sven Dafgård, 9H AE6
Tobias Högberg, 9G AE5
Skolledningen:
Karin Langlet, rektor
Magnus Johansson, bitr. rektor
1. Mötets öppnande
Ordförande Marie W förklarar mötet öppnat och hälsar alla välkomna.
2. Föregående protokoll
Marie läser upp protokollet. Korrigeringar: Fältassistenten heter Eva Wenner.
3a, rad 3: De som hittills har frågat, har fått böckerna inköpta.
3. Rapport från skolan
Stor osäkerhet råder fortfarande om det slutliga elevantalet till höstterminen. Sannolikt blir det 3 st ÅK 7 klasser, 2 st ÅK 6 klasser som tillkommer. Preliminärt blir det totala elevantalet något färre än i år pga det stora antalet ÅK 9 elever som nu slutar. Majoriteten av eleverna kommer från skolor i upptagningsområdet, men det finns elever från skolor längre bort som aktivt sökt sig till Vinstagårdsskolan. Osäkerheten gör att det måste finnas viss flexibilitet i organisationen, så att man kan anpassa sig till fler/färre elever till skolstarten. Överlämningarna pågår och elevhälsoteamet gör besök i de avlämnande skolorna eller tar det per telefon (om endast ett fåtal från en viss skola).
Karin berättar också att hon beslutat att sluta som rektor på skolan och hennes sista arbetsdag är den 31 augusti. Magnus Johansson fortsätter som biträdande rektor. Det finns annons ute där sista dag att svara är den 31 maj (finns även på hemsidan). En tillförordnad rektor kommer att finnas från 31 augusti, Kerstin Wretborn. Hon har varit tillförordnad rektor vid flera skolor tidigare. Karin berättar sen om det brev hon skrivit på hemsidan där hon delar med sig av sina erfarenheter från sina 3 år som rektor på skolan.
Ny Verksamhetsplan
Magnus J berättar sen om ett utkast till ny Verksamhetsplan som tagits fram i samarbete med personalen och som även godkänts av personalen, men det är ett utkast så därför kunde han inte dela ut den i skriftlig form ännu.
• Organisatoriskt kommer följande att ske:
Studion, dit elever med särskilt behov av stöd (ca 30-40 elever de flesta 1 pass i veckan) fått ha vissa ämnen kommer att försvinna och istället kommer de få vara kvar på sina arbetsenheter o ges det extra stödet av sina ordinarie lärare som ju känner eleven bäst. Idag är det ett antal lärare som haft viss tid i studion, men inte nödvändigtvis eleverna egna lärare, vilket skapat missnöje både bland eleverna och bland lärarna. Lärarna har själva uttryckt önskemål om en sådan lösning. Detta gör att motsvarande 1,5 tjänst återgår till varje arbetslag (de ordinarie lärarna spenderar mer tid på sina egna enheten).
• Skolan kommer att ges en tydligare inriktning och vision ”Vinstagårdsskolan – den entreprenöriella skolan”. Skolan ska lära ut kompetenser inte nödvändigtvis att alla ska bli egna företagare framöver. Konkreta mål sätts inom 4 delområden
o Kreativiteten hos eleverna ska tas tillvara.
o Självkunskap (att jobba med sig själv)
o Omvärldskontakt – alla ÅK 7 får direkt ett fadderföretag för de 3 kommande åren, från det lokala näringslivet.
o Samarbetsprojekt med lokala näringslivet, första året är målet att ha minst ett sådant projekt, med ambitionen att ha flera andra året på med den nya planen.
Hur blir det med projekten framöver? Även fortsättningsvis blir det 2 veckor höst och vår. Under höstterminen 2011 kommer det arbetas fram en resursbank med färdiga projekt som enheterna kan välja att använda, för att underlätta planeringen. De ska bli vassare - helheten ska bli bättre.
Hur blir det med PRAO? Arbetslivsorientering är inte nödvändigtvis PRAO. Idag har det varit på elevernas begäran, kanske finns det andra ännu mer givande sätt att uppnå det. Föräldrarna påpekade att det är viktigt att ev. PRAO veckor meddelas i mycket god tid så att alla ges större möjlighet att hitta PRAO platser.
Hur kommer den tydligare inriktningen marknadsföras? Föräldrarna efterlyste en marknadsföring av detta till blivande o befintliga elever o föräldrar, eftersom det är något positivt. Magnus berättar att skolan inte kunnat kommunicera detta nu inför skolvalet, p.g.a. att enighet inte rått förrän nu. Man vill också visa att det fungerar först. Skolan har för avsikt att kommunicera den nya planen via hemsidan och bloggarna samt presentera det på föräldramötena i höst. Lärarna bör prata om det med eleverna på enheterna. Skolan tar gärna hjälp av föräldrar med marknadsföringskontakter/ kunskaper.
Hur är det på skolan just nu? Karin berättar att ogrundade rykten hänger kvar. Det var stökigt för flera år sedan (2005-2006), men det har blivit mycket lugnare sen dess. Elevantalet har också minskat under denna tid. Efter jul var det tjafsigt ett tag men då införde man nolltolerans och utökade rastvakt tiderna för all personal inkl. skolledningen. Då blev det genast lugnare. Karin berättar att i kontakter med sociala myndigheter finns inget som tyder på att eleverna på Vinstagårdsskolan är stökigare än andra. Tips till föräldrar är att komma på besök till skolan, enskilt eller i grupp, för att se hur det är och hur en skoldag kan vara. Bäst är om man kollar med mentor/ tar upp på klassmötet i början av terminen. Om det är prov el. dyl. kanske det inte passar, men man är välkommen när som helst. Det går också utmärkt att komma och äta lunch.
Skolan har också ett samarbete med fältassistenterna i området samt polis och kyrkan (Vällingby-). Eva Wenner (fältassistent) är ofta på skolan och eleverna känner henne väl.
Karin och Magnus lämnar mötet då inga fler frågor finns.
4. Rapport från Föräldraråden
AE4, klass 8E, har haft ett möte sen sist. De diskuterade att det är viktigt att Föräldraföreningen, när ny rektor har utsetts, framför de frågor som föräldrarna anser vara extra viktiga att fokusera på:
• Föräldraengagemang ska ses som något viktigt och prioriteras och uppmuntras
• Klasslistor ska delas ut vid skolstart där adress och telefonnummer till åtminstone den egna klassen ska finnas. Det är mycket viktigt för sammanhållningen på skolan att föräldrarna vet vilka som går i samma klass och hur de når dem. Utan detta känns skolan anonym.
Klasslistor ska ha delats ut på utvecklingssamtalen, meddelar Marie W, men
flera föräldrar uppger att de inte fått några listor.
• Generell information som läsårsdata, personal och kontaktuppgifter bör också delas ut men kanske inte lika ofta
• Mailadresser är mycket viktigt för Föräldraföreningen (FF). Det formulär som finns idag, med kontaktuppgifter för nya elever, måste ändras så att FF kan ta del av enbart mailadresserna. Idag finns det med ett godkännande huruvida det är ok att Föräldraföreningen delges mailadressen, men p.g.a. även annan information som kan vara känslig kan finnas på blanketten, så får FF inte mailadresserna ändå. Kan ett löst blad som Föräldraföreningen kan delges vara en lösning?
Ang. föräldraengagemang, så berättar Marie om FiSS, en organisation där föräldraföreningen är medlemmar och kan få stöd och råd och de anordnar även föreläsningar som är öppna för alla. Inbjudningar sänder Föräldraföreningen vidare till föräldrar via bloggen och till de (få) mailadresser som de har tillgång till.
Diskussion om Föräldraföreningens roll – hur agerar vi? Styrelsen diskuterar att se över stadgarna för att om möjligt förtydliga detta. Förslag på ändringar lämnas senast 31 augusti till ordförande. På årsmötet fattas beslut om ev. ändringar i stadgarna. Några förslag togs upp redan nu: Fler ledamöter behövs: ett krav ska vara att minst en från varje arbetsenhet finns med samt olika årskurser. Detta för att säkerställa att styrelsen är representativt för föräldrarna på skolan och att kontinuitet finns. Dagens stadgar säger minst 1 ordförande och två ledamöter.
5. Föreningens ekonomi
Ann H meddelar att vi har 107 medlemmar (oförändrat sen förra mötet).
Kassa: 37.115:92 kr
Äskanden: AE3-4 har äskat 1.100:- (resterande del av trivselpeng för läsåret 2010/2011). Styrelsen beslutar att godkänna äskandet. Kassören tar kontakt för utbetalning.
AE5-6 har äskat 1.000:- för Månadens elev premieringar. Beslut har fattats av styrelsen via mail, vilket nu bekräftas på mötet.
6. Slutplanering inför Eventkvällen den 19 maj
Program för kvällen finns på enhetsbloggarna och skolledningens blogg.
Det är hittills ca 15 föräldrar som anmält att de tänker bidra med fikabröd. Till förberedelser och i caféet ser det ut att bli ca 8-10 som ställer upp, så det ska nog räcka. Vi kommer ju denna gång också få stor hjälp av Birgitta och Cathrine i skolrestaurangen!
Önskemål framfördes att Föräldraföreningen ska ha en representant i eventgruppen för att kunna planera och bidra med idéer.
7. 9ornas avslutningsfest
Det behövs många fler ÅK9 föräldrar som kan hjälpa till med förberedelser den 9 juni. Hittills är det endast 5 föräldrar som anmält sig (behov ca 16 st). Om inte fler anmäler sig så kanske det inte blir någon fest. För att festen ska kunna genomföras behövs hjälp med festförberedelser under dagen, t ex dukning, samt under kvällen och då främst under middagen (18:30-21:00 ca).
Anmäl ert deltagande till Per Frölander på per.frolander@stockholm.se
Om ni har några frågor ring gärna på 08 – 508 05 612
Festen som hålls i skolans matsal pågår ca 18:30 – 24:00. Festen börjar med en välkomstdryck, sen serveras en 3-rättersmiddag och kvällen avslutas med disco med start ca kl. 21:00, under ledning av två DJ’s. Totalt finns 140 ÅK 9 elever på skolan.
Bemanningsbehov är totalt ca 16 föräldrar från kl. 14:00 – 21:00 (varav kl. 21:00 – 24:00 1-2 föräldrar). Schema görs upp så alla behöver inte finnas där hela em-kvällen.
Arbetsuppgifter:• Under eftermiddagen: Ställa i ordning bord, stolar och att duka.
• Under middagen: Portionera ut maten på fat under middagen - elever serverar.
• Senare på kvällen: Finnas till hands som vuxen ifall nåt händer – Per F finns där hela tiden.
8. Nu drar vi igång Föräldravandringarna
Föräldravandringar är mycket viktigt för ungdomarna och tryggheten i vår närmiljö.
Marie W berättade om en föreläsning som anordnats av andra föreningar i Västerort. Det var i lokalen PRISMA, Hässelby Gårds Centrum, tisdagen den 3 maj, på temat ”Vet du vad din tonåring gör ikväll?”. Program: Polisen, Fältassistenter och Maria Ungdom informerade om situationen i stadsdelen.
• Behovet av vuxna som finns ute på kvällarna betonades, där spelar Föräldravandringarna en avgörande roll.
• Informerade även om att det finns en Maria Ungdom mottagning även i Hässelby Gård, dit föräldrar alltid är välkomna att höra av sig för att få tips och råd samt svar på sina frågor om alkohol och droger t ex.
• Situationen i området just nu är att det har blivit mindre alkohol, men istället har drogerna ökat, f.a. cannabis.
• Viktigt att ungdomarna inte börjar röka eftersom det inte är så lätt att prova på cannabis om man inte tidigare rökt.
• Man varnar även för vattenpiporna som även de innebär att man röker (tekniken) och det innebär en mycket stor hälsofara p.g.a den oerhörda mängden bakterier som bildas i munstyckena. Det kan handla om hepatit B, TBC osv.
• Ett annat råd till föräldrar och ungdomar är att lägga in telefonnr till fältassistenterna i mobilen. Dit kan man alltid ringa om man känner sig otrygg när man ska gå hem på kvällen eller om man behöver annat stöd.
Föräldravandring kommer att genomföras de återstående fredagskvällarna på terminen; fredagen den 3 juni samt 10 juni. Speciellt den 10 juni när skolavslutningen är måste vi se till att finnas ute. Marie W berättar att Bladverket ett café vid Lövstabadet i Kyrkhamn kommer att hålla öppet den kvällen, för att ungdomarna ska känna sig trygga i området.
• Inför terminsstarten i höst kommer ett vandringsschema att finns för fredagarna under läsåret.
• Man kommer att vandra klassvis och Föräldrarådsrepresentanterna blir sammankallande.
• Samling sker på Björnbodaskolans Fritidsgård, där de nya reflexvästarna förvaras.
• Mer detaljerad information kommer inom kort via enhetsbloggarna och Ann H kommer att ta fram informationsbrev.
9. Föredrag för föräldrar/elever
Styrelsen föreslår att även Vinstagårdsskolans Föräldraförening samarbetar med andra föräldraföreningar i området för att på så sätt lättare kunna anordna föresläsningar/events.
Förslag på ämnen:
• Rökning, droger och alkohol hur kan man förebygga samt hur vet man om nån använder det
• Socialt beteende och bemötande
Förslag gavs om att höra med FiSS ang. tips på bra föreläsare. Styrelsen kommer att ta kontakt med dem.
10. Planering inför årsmötet
Bestämdes att Årsmötet prel kommer hållas onsdagen den 24 augusti, kl. 18:30. Separat kallelse kommer skickas ut. Alla föräldrar är välkomna.
• Verksamhetsberättelse – Marie W
• Årsredovisning – Ann H
• Revisionsberättelse – Lena Kulling (revisor)
• Valberedningens förslag till ny styrelse – Christina Ek Ihrsén
(endast Marie W i nuvarande styrelse är med säkerhet tillgänglig för omval, behövs sannolikt även en ny revisor)
• Alla förslag inför årsmötet, tex ändring av stadgar, ska ha inkommit till ordförande senast den 21 augusti.
11. Övriga frågor
• Föräldrarna tipsar om att föräldraföreningen tar fram ett litet infoblad som berättar om syfte med föreningen och vad medlemsavgiften går till. Den kan delas ut på föräldramötena t ex.
• Inför skolavslutningen: Lista på elever i Elevråd och Kamratstödjare som föräldraföreningen kommer premiera liksom tidigare år – styrelsen tar kontakt med skolan. Marie W o ev Helene kan delta på skolavslutningen i år. Alla föräldrar är välkomna att delta.
Föräldrarna har följande frågor till skolan, vilka styrelsen kommer maila för att erhålla svar.• Kommer den specialpedagog som slutat att ersättas? Finns viss oro hos föräldrarna när nu Studion försvinner, att eleven med behov av särskilt stöd inte ges det stöd de behöver om inte en specialpedagog finns på plats.
• Kommer lärare och/ skolledning att delta på 9:ornas avslutningsfest? Flera föräldrar uttrycker att skolledningen bör hålla tal och att eleverna får känna sig speciella. Så sker ofta i andra skolor. Där är det också lärarna som är med och hjälper till under kvällen.
• Hur kommer säkerheten att garanteras på 9:ornas avslutningsfest? Kontroll av väskor, listor där eleverna prickas av? Kommer mer information om kvällens program/ hålltider att sändas till föräldrarna?
12. Mötets avslutande
Marie W avslutar mötet och tackar alla som deltagit.
Nästa möte är Årsmötet prel. onsdagen den 24 augusti kl. 18:30, då en ny styrelse kommer att väljas bl.a. Mötesplanering för kommande läsåret kommer sen att bestämmas av den nya styrelsen.
Vid tangenterna: Ann Hagen (efter justering av Helene O samt Marie W)
torsdag 9 juni 2011
Protokoll 18 maj 2011
Etiketter:
protokoll
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar